Shibumi er et japansk ord som er vanskelig å oversette. Shibumi er en tilstand snarere enn en kunnskap. Den nærmeste beskrivelsen jeg kommer til Shibumi er den myke stillheten. Eller den innerste kjernen i alle ting, det helt genuine innerst i deg og meg. Shibumi kommer naturlig. Strever og jager du etter Shibumi kommer det ikke i det hele tatt. Men rydder du unna unødvendig forstyrrelser kan du oppleve det. Den indre myke stillheten som hviler dypt inne i hver og en av oss. Du kan gjerne kalle Shibumi; sjelen til alle ting, eller et nærvær.

I fjor på denne tiden uke kuttet jeg ut alt det unødvendige i livet. Jeg koblet meg av nettet og dro på en stillhets retrett i et kloster i Nord Italia. Å ikke være på nett – i det hele tatt var aller mest utfordrende. Jeg jobber på nettet og selv om jeg hadde organisert mennesker til å gjøre jobben min, var det utfordrende og ikke ha full kontroll. Men ettersom dagene gikk slapp behovet for å sjekke Iphonen i tide og utide sakte taket. Det samme ble behovet for å snakke. Å la stemmebåndet hvile og bruke dagene på meditasjon og refleksjon er noe av det beste jeg har gjort mot meg selv. Og når den værste abstinensen hadde lagt seg, abstitens etter å være på nettt, bli sett og forklare meg, kom jeg i kontakt med den tilstanden japaneren beskriver som Shibumi, den myke stillheten hvor det ikke er behov for å gjøre noe som helst. Det heter Human being – ikke Human doing. Ikke alle mennesker kan stenge seg selv innenfor klostermurene en uke men alle kan fjerne unødvendige forstyrrelser i hverdagen. Vi omgir oss med støy. Og så lenge vi ikke velger bort noe av støyen vil vi aldri kunne kjenne den indre myke stillheten – vår indre Shibumi.

Her er seks enkle trinn for å kommer i kontakt med den myke stillheten. 

#1. Litt mindre tilgjengelig

Hvordan er det med deg? Piper det hver gang det kommer en epost, en Facebook melding eller hva enn som skjer inne på nettet? Ikke lett å komme i kontakt med indre ro hvis vi blir dratt ut av oss selv hele tiden. Skru av alle varslene, du må ikke være tilgjengelig 24/7. Hva med å skru av telefonen noen timer hver dag? Jeg var offline en uke, i begynnelsen var det nesten så jeg hadde abstinenser men etterhvert kjente jeg hvor godt det var å ikke skulle forholde meg til alt som skjer “der ute” hele tiden.

#2. Meditasjon

Buddha was asked, ” What have you gained from meditation ” . He replied , nothing . However , Buddha said , let me tell you what I lost: Anger, Anxiety, Depression , Insecurity,Fear of old age and Death.

Å stille tankene med meditasjon hjelper oss til å komme i kontakt med oss selv. I begynnelsen kan det være veldig bråkete, men lag deg en vane, sett deg ned noen minutter om dagen, gjerne et par ganger om dagen og lytt til pusten din. De siste årene har det vært forsket mye på meditasjon. “Ikke bare kan meditasjon forandre hjernen, men også styrke immunsystemet, mener psykologiprofessor,” skriver forsning.no. Start dagen med noen minutter meditasjon og avslutt dagen med meditasjon. Sakte vil du kjenne på den stille indre myke roen.

#3. Rydd i ditt rot

Jeg bodde sammen med en Buddhistmunk på Sri Lanka, det viktigste jeg lærte av han var ryddemeditasjon. En viktig ting av tempel hverdagen var å feie to ganger om dagen. Og da han ryddet var han helt fokusert. Helt tilstede i det han gjorte. – Det ser ut som om du mediterer når du går rundt å rydder, bemerket jeg en dag, ja det var noe jeg lærte i templet, svarte han. Det er vanskelig å være sentrer når vi snubler over sure sokker og det flyter rundt oss. kaos i hjemmet gir kaos i hodet. Rydd og kvitt deg med deg du ikke trenger og du vil kjenne at du kommer tettere på en enkelhet, en stille myk indre ro. Har du masse kaos kan du få gratis ryddetips HER. 

#4. Detaljer

“There is never nothing going on”, hvis vi kan være tilstede HER & NÅ er livet alltid spennende. Av og til er hodet så fullt at det ikke er plass til noe mer. Et fullt hode kan ikke oppleve Shibumi. Åpne øynene til alle små og store mirakler som omgir deg.

#5. Naturen 

Vi er en del av naturen og naturen er en del av oss. Når vi går ute i naturen kommer vi i kontakt med den stille dype delen av oss selv. Naturen er healende, gå en tur ute i frisk luft. Pust, lytt og opplev din indre Shibumi.

”Når vi er i stillhet har vi koblet oss inn på et usynlig felt. Her er en ro som øser av sin harmoni. Her er en tomhet som ikke er tom. Her er hjertets stille dans med universet.”

Kristin Flood

Bruk denne helgen til å skru av telefonen, komme deg ut i naturen som står bristeferdig og lengter etter sommer og sol. Alle monner drar, og hvert eneste minutt i stillhet er som et helende drypp.

Ønsker deg en praktfull dag.

Liker du bloggen min setter jeg stor pris på at du hjelper meg å dele. Verden er bråkete. Vi trenger stillhet.

Varme hilsener fra Nina

Få guiden som hjelper deg til julegaver med passion & purpose.

Denne guiden gir deg tips, både til gaver fra hjertet og til at du kan leve med mindfulness gjennom hele julen, fra forberedelsene til selskapelighetene er over. Last den ned Nå.

You have Successfully Subscribed!