Ukas Happy Friday blogg handler om et enklere liv. Rydding er HOT for tiden. Vi shopper og shopper, og fyller hjemmet meg ting, mens vi tar ikke noe ut – er det rart det blir fullt? På samme måte så fyller vi på med ting i livet vårt, uten å si nei til noe annet.

Men må det være sånn?

Nei, men det krever en god planlegging hvis du vil ha det annerledes. Og det krever MOT.

For mange handler det om å ta bevisste valg og ikke minst lære å si nei. Når du lærer å si nei til det som ikke betyr noe er vi nærmere et liv med tid til det du elsker. Kutt energityvene. Kvitt deg med rot. Eliminer rot. Få oversikt slik at du vet hva du har og hvor dine ting er.Vi kommer tilbake fra ferien med fornyet energi, fast bestemt på å trene mer, spise sunnere mat, få bedre økonomi, men vettu hva? Hvis kjøleskapet er uoversiktlig med mat som har gått ut på dato er det vanskelig å leve sundt. Hvis økonomien er uoversiktlig er det vanskelig å ha fokus på inntjening. Alt er energi og rot tiltrekker seg rot. Sånn er det bare, enten det gjelder mat eller penger. Start med å rydde og kvitte deg med det du ikke vil ha – så du får plass til det du vil ha.

NY-0

Her en seks tips til en forenklet hverdag

NY-blogg-1

#1. Automatisere regningene

Ta deg tid til å automatisere så mange betalinger som du kan. Forsikring, telefon, elektrisitet og kredittkort. Det meste kan automatiseres. Mens du holder på, sett opp et lite budsjett og få oversikt over økonomien din.  Registrere deg for elektronisk fakturering og månedlige kontoutskrifter og kutt alle papirene som kommer i posten.

NY-blogg

#2. Åpne og organiser posten med en gang.

Uansett hvor mye du automatiser, kommer det fortsatt papirer i posten. Venn deg til å sortere posten med en gang du henter den. Ha en fast plass i hjemmet ditt hvor du åpner posten og legg den på plass med en eneste gang. Hvis du ikke har skrevet nei til uadressert reklame på postkassa er det kanskje på tide?  Når hauger av post blir for stor, blir det overveldende.  Ikke la dette skje i 2016! Gjør det enkelt for deg selv og gjør det med en gang. Sorter posten hver dag. Det tar bare noen få minutter. Kast det du ikke trenger, arkiver det du må ta vare på.

NY

#3. Prioriteringer

Virkelig organiserte folk vet hvordan de skal prioritere oppgaver og prosjekter, Vi har tid til aviser og sosiale media, se på tv og det som vi anser som viktig. Sett ryddig hjem på viktig listen din. Kos deg og nyt å få luft rundt deg. Planlegg. Hvis du ikke har tid nå – når skal du gjøre det? Ha en liste. Det eneste som finnes er her og nå. Til uken eller litt fremover finnes ikke. Se det i øynene – det eneste som er er her og nå. Kan du ikke gjøre det nå, skriv inn i kalenderen når du kan gjøre det.Du vil være så stolt av deg selv når du høster fordelene av å leve et mer organisert, strømlinjeformet liv. Du vil oppdage at du faktisk har mer tid til å gjøre de tingene du ønsker å gjøre.

ny-2

#4. En plass for hver ting

Det er umulig å ha det rotete hvis du alltid setter tingene på plass. Hvis tingen du holder på ikke har en plass, finn en kurv for  «hjemløse» ting. En gang i uken rydder du denne kurven (ikke lur deg selv med å vente lengre. Skriv det inn i kalenderen.) Bruker du ikke de hjemløse tingene, kvitter du deg med dem, enkelt og greit. Det tar ikke lengre tid å legge en ting på plass enn å slenge den på en «midlertidig» plass. Alt handler om gode vaner. Når du vet hvor du har dine ting sparer du masse tid. De fleste av oss leter etter lommebøker og nøkler, for ikke å snakke om sokker. Litt våkenhet og bevissthet er alt som skal til. Og alt starter med en bestemmelse.

svingdor

#5. En ting inn en ting ut

Du kan ikke både hamstre og være ryddig på samme tid. Hvis du tar mer inn i hjemmet ditt enn du tar ut vil det før eller senere bli overfylt. Se på hjemmet ditt som en svingdør. Hvor ting ikke bare kommer inn, men også går ut. Gjør det til en ukentlig eller månedlig vane å vurdere om skap og skuffer er overfylte. Om noe skal kastes, resirkuleres, ny-1gis bort, eller innleveres til en innsamling. La det gå sport i det. Ikke ha ting du ikke bruker.

#6. Gøyfaktor

Rydding skal være gøy. Du skal ikke ha det ryddig fordi du skal være flink. Du skal holde det ryddig fordi du gir deg selv omsorg og kjærlighet. Når du gir deg selv den gode følelsen genererer du FEEL GOOD følelsen rundt deg. Sånn er det bare. Likt tiltrekker seg likt. Det er «the law of attraction in action».Synes du det er vanskelig å være motivert til rydding, bruk det som en øvelse i mindfulness. Jeg bor på Sri Lanka og blir alltid inspirert av munkene som feier templet to ganger om dagen, hver dag med fullstendig tilstedeværelse. Vær i selve handlingen, ikke når du er ferdig eller hvordan det var, men akkurat HER, akkurat NÅ. Ta denne tilstedeværelsen med deg i hverdagen. Det finnes ingen store problemer akkurat i NUET. Bare gøy (hvis du velger det).

 #Til slutt: Intensjonen med hjemmet ditt.

Har du tenkt over hva du vil at hjemmet ditt skal gi deg?  Hjemmet ditt kan støtte deg eller tappe deg. Hvilken følelse har du i hjemmet ditt? Hvilke følelser ønsker du at hjemmet ditt skal gi deg? Er det samsvar med virkeligheten og dine drømmer? Hvis ikke er det lurt å gjøre noe med det. Skal vi endre noe starter det med en bevissthet. Så må du handle.

Klikk her for å få min gratis ryddeguide

Lykke til, gjør det enkelt og miraklene skjer, gjør det komplisert og du blir bare forvirret og tappet.

nina-wolther